lördag 11 september 2010

Nigella´s italienska frikadeller och Nakna kockens färska pasta - receptet utlagt

Eftersom min man härstammar från Italien har vi en förkärlek till italiensk mat och italienska viner. En familjefavorit är Nigella´s små små frikadellar. Hela eftermiddagen har vi lagat och rullat dom små. Sedan gjorde vi den italienska såsen och i den har dom kokat sig mustiga.
Petter och jag gjorde egen pasta - vardagslycka. Så nu äter och dricker vi en mycket god italiensk familjemiddag.

FRIKADELLER
250 gr nötfärs
250 gr fläskfärs (Jag tar istället 1/3 fläskfärs)
1 st ägg
2 msk parmesan (jag tar mer)
1 st vitlöksklyfta
1 tsk torkad oregano (jag tar mer och smular ner den för mer smak)
3 msk mannagryn
några rejäla tag med svartpepparkvarnen
1 tsk salt

Lägg alltsammans i en stor skål och blanda smeten ordentligt med händerna innan du rullar till små bollar. Lägg frikadellerna på en ugnsform inklädd i plastfolie (förvara dom i kylskåpet om det tar en stund innan du är klar med tomatsåsen.

TOMATSÅS
1 st lök
2 st vitlöksklyftor
1 tsk oregano (jag tar mer)
1 msk smör(!)
1 msk olivolja (inte Jungfru - ta hellre rapsolja så det inte tar smak. Ta rapsolja i vilket fall som helst för sjutton)
1 1/2 burk (ca 400 gr) passerade tomater
1 nypa socker (typ 1/2 msk)
salt och nymald svartpeppar
1 dl mjölk (3%!)

  • Lägg lök, vitlök och oregano i matberedaren och kör till en smet.
  • Värm smör och olja i en stor, vid kastrull och skrapa ner lökblandningen i kastrullen.
  • Lägg på lock och fräs på SVAG till medelvärme i ca 10 minuter (rör om då och då). Se till att blandningen INTE fastnar i botten eller blir bränd!! (INTE BRA), den ska bara bli mjuk.
  • Tillsätt de passerade tomaterna och fyll en av kartongerna med kallt vatten och tillsätt det med sockret, salt och peppar.
  • LÅT KOKA I 10 MIN.
  • Tomatsåsen verkar tunn vid det här laget men oroa dig inte för det den tjocknar senare.
  • Rör i mjölken och lägg försiktigt i köttbullarna, kanske en och en eller med slev.
  • Rör inte om förrän frikadellerna har förändrats från rosa till bruna, för du vill ju inte ha sönder dem.
  • Koka i 20 minuter med locket på glänt.
  • Mot slutet kollar du kryddningen. Mer salt? Mer socker? Mer peppar? Det ska vara mustigt smakrikt.
  • Koka färsk pasta (har du en riktigt fin olivolja så ringla över lite) - ställ fram kastrullen och låt varje gäst strö över lite nyriven parmesan.
Var det gott? - Let me know!


1 kommentar:

  1. lägg ut den Elke, jag vet att jag har ätit den, även varit med o rullat frikadeller!:-)

    SvaraRadera