torsdag 22 juli 2010

En bra dag - helt enkelt

Vissa dagar innehåller små saker som gör att hela dagen blir så himla bra. Min bästa Tina, numera skåning, dök upp med sin son Leo. Trevliga samtal och jag fjäskade med god lunch (se recept nedan). Barnen glada, sedan löp- och cykeltur som går över förväntan efter halsinfektion. Sedan mysfika med bästa Johanna och familj på Gamla Berget. Där Johanna hittade namnet på ett plagg, Scharong (inte sarong - det är nåt helt annat). På min blogg hittar jag på kvällen ett efterlängtat livstecken från min gamla bästis Ullis i Umeå.

Hela familjen är så förväntasfulla inför morgondagen då vi åker på husbilssemester och våldgästar vänner i södra Sverige. Så i sängen ligger jag nu med en skön känsla i magen.

Vardagslycka tror jag det heter.

Mors midsommarpaj

Pajdeg:
  • 2 -2,5 dl mjöl
  • 1 hg smör
  • 2-3 msk vatten
  • Lägg i kylskåp en stund för att kallna
  • Vispa ihop 3 dl grädde och 3 ägg
  • 2 hg rökt skinka i småbitar eller strimlade om de är i skivor eller kassler strimlad typ
  • 3 - 4 dl riven ost
Tryck ut pajdegen i en form med löstagbara kanter och förgrädda ca 5 min i 200 grader
Lägg i skinka och osten och hällöver äggstanningen. Peppra och salta lite.

200 ugn i ca 40 min

Fräsch sommarsallad

Till pajen serveras en fräsch sommarsallad.
  • olika salladssorter
  • cocktailtomater
  • gurka
  • klippt gräslök
  • avocado
Vi garnerade vår sallad med krasseblommor från vår trädgård.

Iskall cider är gott och somrigt till.
Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar