torsdag 26 augusti 2010

Supergod, nyttig och enkel pastasås med spenat och svamp

F-n vad jag hatar bananflugor.
I alla fall - efter lunch kom jag upp på benen efter ett dygn i febersängen. Man blir liksom sjukare av att vila till slut. Tog på mina promenadskor och regnkläder för att få lite frisk luft. Gud så härligt det är med småregn ibland. Plötsligt ser jag något gult efter vägen. 10 st små gula kantareller till middagen. Denna pastasås glömmer vi bort ibland men den är vansinnigt god och enkel. Så varsågoda - ett vardagsrecept.

Elke´s spenatpasta
  • 1 påse fryst stuvad spenat (om du inte gjort en laddning själv - det gör inte jag)
  • Några färska champinioner (och kantareller om det finns - på vintern blir det från plåtburk)
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1/2 gul lök
  • 1 burk creme fraiche
  • salt och nymalen svartpeppar
  • riven parmesan
  • färska tagliatelle (antingen som du gjort själv (det gör jag ibland faktiskt) eller från affären - i reserv vanligt tagliatell som är torkad)
  • bacon
Gör så här:
  • Fräs lätt löken i smör
  • Fräs med den finhackade svampen efter en stund - stek tills det knäpper
  • Tillsätt spenaten så att den tinar ner i löken
  • salt och mal ner lite svartpeppar
  • Rör ner creme fraicheburken
  • Låt puttra ihop en stund.
  • Knaperstek baconen i mindre bitar
  • Koka pastan.
Lägg upp:
  • Pasta i botten
  • Spenatsåsen ovanpå
  • Riv på parmesan (eller annan ost)
  • Strö över den knaperstekt bacon.
Just det - man kan riva i lite muskotnöt i såsen - gott som attan!


Kan inte leda mitt pass ikväll (skit - jag som längtade så efter mina stjärnor i salen). Som tur har jag satt in ett extra på lördag så jag hoppas jag får sällskap då istället.

5 kommentarer:

  1. Låter gott det där, det ska jag prova till helgen! Hoppas nu du kryar på dej!
    Till nästa sommar kan vi väl fixa ett gäng kajaker med friskis??

    SvaraRadera
  2. Gärna! Det vore kanske en trevlig aktivitet att ha i spinninggänget?

    SvaraRadera
  3. Ja men då bestämmer vi det! Vi hyr kajakerna av Ulf och Marie på Runns Sjöbod, en hel eller halv dag och så grillning på det!
    Förrästen tar jag räkor istället för bacon...

    SvaraRadera
  4. Elke, jag saknar dig på jobbet, krya på dig fort! Å, var tog svampen vägen i receptet undrar jag, du vet byråkraten (jag gör som det står - alltid)..

    SvaraRadera
  5. Åsa - tack! Nu kan du göra såsen :-) Annars får man väl bara höfta.....

    SvaraRadera