lördag 5 mars 2011

Jag och 4 barn - och det godaste lergrytsreceptet

Mannen blir firad av sina arbetskamrater och jag blev själv med 4 hungriga barn. Från en italienare i Ludvika fick jag en gång för många år sedan ett underbart recept. Det är nästan det godaste lergrytereceptet jag kommit över.

Så - laga och njut "Petros lergrytekyckling på italienskt vis":
* lägg lergrytan i kallt vatten ca 1 timme innan den fylls
* skär i större bitar:
 - purjolök
 - vitlök
 - paprikor i olika färger
 - morot
 - rödlök
 - en röd chilifrukt i skivor
* underst i grytan häll lite olivolja och lite av paprikan, moroten, chilin och löken (som en botten liksom)
* varva med kycklingfiléer (salta och peppra ovanpå filéerna) skurna delade på längden med lite av varje grönsak
* när varvningen är klar - smula en hönsbuljongtärning (fy skam) över alltihop.
* lägg en kvist timjan och en kvist rosmarin på toppen
* ringa olivolja på det översta lagret
* häll vitt vin eller matlagningsvin över allt

Sätt in lergrytan i kall ugn och sätt på 225 grader i 1,5 tim.

Ta ut och blanda allt med creme fraiche så att det blir en sås. Jag är lite omständig och lyfter ur filéerna och sedan pressar jag ut saften av alla grönsaker ur en sil och häller bara saften över filéerna och vispar sedan ner creme fraichen.
Smaka av och tillsätt ev. mer salt och/eller peppar.

Koka jasminris till!

P.S
Det fanns inte en droppe kvar av maten när barnen ätit färdigt.


1 kommentar:

  1. Mmmmm, tack för middagstips, det får bli onsdagens käk!
    Kram kram

    SvaraRadera