söndag 15 maj 2011

S.O.S - Ingemar Eberstål!



Vår gode vän och mästerkocken Ingemar Eberstål (som driver 2 rum & kök och Banken Bar & Brasseri) får ibland ett SOS-samtal från mig när jag inte vet vad jag ska göra. En gång i vintras hade jag en skinkstek i frysen. Vi (eller sonen) gör en fantastisk Wienerschnitsel titt som tätt men man vill ju göra något annat ibland.
I alla fall så funderade Ingemar nån sekund under mitt SOS-samtal och sen fick jag ett underbart recept (han hittade väl bara på nåt i fantasin - som den underbara kock han är). Här får ni receptet och träffar ni Ingemar nån gång så tacka för det goda.


Elke´s SOS-stek kan vi kalla den (eller om Ingemar får bestämma "Bli av med en wannabe"

  1. Lägg skinksteken i marinad i 2-3 tim (eller varför inte över natten)
  2. Marinad: Rivet citronskal, citronsaft, vanlig olivolja (ta inte den dyra), hackad persilja, rosmarin, timjan, vitlök och salt & peppar.
  3. När den marinerats enligt ovan så bryn den runt om i stekpanna (gärna gjutjärn). Lägg steken i en ugnsfast form. Vispa ur pannan med lite vatten och häll över steken i formen. Lägg ner några tomater som delats i klyftor.
  4. Värm upp ugnen till 120 grader och stick in en ugnstermometer. När den visar 66 grader ta ut steken och låt den vila en stund. (Det tar en stund i ugn så var inte ute i sista minuten).
  5. Använd skyn som den är eller gör en gräddsås på skyn.
  6. Idag ska jag prova pressad potatis till detta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar